Επιδότηση μέχρι 70% και για την αναβάθμιση ανελκυστήρων προσφέρει το νέο πρόγραμμα «Εξοικονομώ-Αυτονομώ». Και αν αναβαθμιστούν όλα τα ασανσέρ της χώρας -με μηχανικούς ανελκυστήρες- θα μειώναμε τη συνολική κατανάλωση ενέργειας της χώρας μας κατά 2%.
Όπως λέει στο mononews.gr ο κ. Νάσος Μπίκας, Διευθύνων Σύμβουλος της Valsamidis A.E. (ανελκυστήρες, αναβατόρια τροφίμων, κυλιόμενες σκάλες), «στο νέο πρόγραμμα «Εξοικονομώ» έχουν ενταχθεί και οι ανελκυστήρες. Αυτό σημαίνει πως κάποιος μπορεί να εκσυγχρονίσει τον ανελκυστήρα του με γνώμονα τη μείωση της ενέργειας που καταναλώνει και την αναβάθμιση των στοιχείων ασφαλείας που έχει. Είναι μια σημαντική ώθηση για την αγορά, γιατί μπορούν όλοι να ενταχθούν στο πρόγραμμα (ιδιώτες, δημόσια και κοινόχρηστα κτίρια κλπ.) και να φτιάξουν τους ανελκυστήρες τους, λαμβάνοντας υπ’ όψιν και δύο βασικά δεδομένα: Ασφάλεια και Ενέργεια.
Μάλιστα, όπως λέει ο κ. Μπίκας, «η αγορά των ανελκυστήρων στη χώρα μας παρουσιάζει ένα σοβαρό πρόβλημα και αυτό είναι ότι δεν γνωρίζουμε τον ακριβή αριθμό τους, καθώς δεν είναι όλοι καταγεγραμμένοι».
Βέβαια, σημειώνει, γίνονται ενέργειες προς την κατεύθυνση της καταγραφής, με την αλλαγή του Νόμου, ώστε να μπορέσουμε να έχουμε ακριβή στοιχεία.
Στο ερώτημα πόσοι είναι οι καταγεγραμμένοι ανελκυστήρες, απαντά πως αυτήν τη στιγμή είναι περίπου 250.000, ενώ υπολογίζεται ότι ο πραγματικός αριθμός τους ξεπερνάει τις 500.000.
Ποιο είναι, όμως, το πρόβλημα;
Καθώς δεν γνωρίζουμε τον «στόλο» που υπάρχει πανελλαδικά και τα συστήματα ασφαλείας που αυτός διαθέτει, δεν μπορούν να φτιαχτούν πολιτικές που να τον αναβαθμίζουν ώστε να πληροί τα νέα, εξελιγμένα πρότυπα, λέει ο κ. Μπίκας και συνεχίζει: «Και στην «εξίσωση» έρχεται να προστεθεί και το πολύ σημαντικό και μεγάλο θέμα της Ενέργειας. Είναι εξαιρετικά θετικό ότι στο νέο Εξοικονομώ έχουν ενταχθεί και οι ανελκυστήρες. Αυτό σημαίνει πως κάποιος μπορεί να εκσυγχρονίσει τον ανελκυστήρα του με γνώμονα τη μείωση της ενέργειας που καταναλώνει και την αναβάθμιση των στοιχείων ασφαλείας που έχει».
Ας δούμε όμως πόση ενέργεια καταναλώνει ένα ασανσέρ και πόση εξοικονόμηση ενέργειας μπορούμε να πετύχουμε στο σύνολο της επικράτειας.
Όπως εξηγεί ο κ. Μπίκας: «Ένας τυπικός ανελκυστήρας, μεσοσταθμικά, έχει κατανάλωση ενέργειας, περίπου 1800 kWh (κιλοβατώρες) τον χρόνο. Με την αναβάθμιση, η τιμή αυτή μπορεί να φτάσει τις 700 kWh».
«Για να αντιληφθούμε το μέγεθος εξοικονόμησης ενέργειας που μπορούμε να επιτύχουμε, είναι χαρακτηριστικό να πούμε πως εάν με έναν «μαγικό» τρόπο ήμασταν σε θέση να αναβαθμίσουμε όλους τους ανελκυστήρες της χώρας, θα κερδίζαμε 500 GWh (γιγαβατώρες). Επειδή το νούμερο είναι δύσκολο να κατανοηθεί, το μεταφράζουμε σε κάτι που όλοι γνωρίζουμε: είναι σαν να καίμε 937.000 τόνους πετρέλαιο ή αλλιώς η ενέργεια που καταναλώνουν σε 1 χρόνο 47.000 σπίτια. Εξοικονόμηση ασύλληπτη», προσθέτει.
Επίσης, σε επίπεδο πανελλαδικό, εάν εφαρμόζαμε τη νέα τεχνολογία σε όλους τους ανελκυστήρες, η μείωση στην κατανάλωση ενέργειας που θα πετυχαίναμε θα ανερχόταν στο 2% της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας της χώρας.
Αναφορά κάνει και στην εξέλιξη της τεχνολογίας των ανελκυστήρων, καθώς πλέον οι μηχανικοί ανελκυστήρες καταναλώνουν πολύ λιγότερη ενέργεια σε σχέση με τους υδραυλικούς που ήταν πολύ διαδεδομένοι στην Ελλάδα.
Σήμερα όμως, συνεχίζει ο κ. Μπίκας, τα υδραυλικά ασανσέρ είναι πλέον εξαιρετικά ενεργοβόρα. Τι εννοούμε; Για να φτιάξουμε π.χ. σε μια πολυκατοικία έναν υδραυλικό ανελκυστήρα μπορεί να χρειαστούμε ονομαστική ισχύ της τάξης των 15 κιλοβάτ, ενώ για να τον κάνουμε μηχανικό χρειαζόμαστε 3,5-4 κιλοβάτ. Αυτή η τεράστια διαφορά μεταξύ των δύο τεχνολογιών είναι ο λόγος που στο εξωτερικό η πρώτη τεχνολογία τείνει να χρησιμοποιείται ελάχιστα. Πέρα από την κατανάλωση, έρχονται να προστεθούν και άλλα θέματα, όπως το λάδι που χρησιμοποιεί ο ανελκυστήρας: πώς θα ανακυκλωθεί, αν θα καεί, οπότε θα δημιουργηθεί πρόσθετο διοξείδιο του άνθρακα στην ατμόσφαιρα κλπ.
Έχουν βγει λοιπόν νέα συστήματα που είναι υβριδικά, δηλαδή όχι μόνο θα έχει κάποιος ονομαστική ισχύ περίπου 5 φορές μικρότερη, αλλά ταυτόχρονα το σύστημα αυτό θα παράγει και ενέργεια. Διότι ο υπάρχον κινητήρας, κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες, γίνεται γεννήτρια: όταν έχει βάρος και κατεβαίνει, αντί να καταναλώνει ενέργεια θα δημιουργεί.
Και καταλήγει λέγοντας πως το πολύ μεγάλο κέρδος από τη συνολική αναβάθμιση είναι: Ασφάλεια, Σύστημα Ενέργειας και ένας ανελκυστήρας τελευταίας τεχνολογίας, που θα έχει τουλάχιστον 10-15 χρόνια ζωής.